Thailand

Her kan I læse om, hvad vi får tiden til at gå med i Thailand...

BANGKOK:

Efter en 10 times flyvetur landede vi i det meget varme Thailand (38 gr). Turen herover gik fint, ingen problemer, og vi fik heldigvis sovet lidt undervejs. Vi tog en taxi til hotellet, som lå 30 km fra lufthavnen midt i Bangkok. Det kostede ca 52 kr, så var standarden for priserne sat.

Det var et kanon lækkert hotel vi boede på, og vi kom til at bo på 29. etage med udsigt over hele Bankok, så det var bare perfekt..

19-04-08

Foerste dag i Bankok var vi rundt at se nogel at hovedattraktionerne, Grand Palace, et gammelt kongeligt tempelpalads fra 1700 tallet. Meget flot og storslået, med masser at templer, buddær, udsmykninger, guld og bronce. Da vi skulle ind i Grand Palace skulle vi have lange bukser ell kjole på og tildækkede skuldre. ­­Derefter var vi henne og se Wat po, thailands stoerste tempelkompleks samt den liggende Budda på 46 m.

Inden vi tog tilbage til hotellet gik vi en tur i Chinatown, som var et summende kaos af handel og madsteder. Du kunne helt sikkert købe eller få repareret alt. Det var rigtig sjovt at opleve.

20-04-08

Vi lejede en chaffør på hotellet som skulle køre os rundt til forskellige serværdigheder, flydende market, River Kvai hvor vi sad på en restaurant på floden og fik frokost med udsigt til broen, og derefter kørte vi til Tiger tempel. I Tiger Templet kom vi helt tæt på tigerne, og kunne klappe dem og sidde med deres hoveder i skøddet. Og de var ikke doppede.... derudover var der tiger unger på 4 måneder, de var bare så kære.

21-04-08

Vi tog rundt i bangkoks forretningskvarter med kæmpe shopping centre og butikker, hvor vi fik handlet nogle ægte varer.

Der er masser af markeder over det hele, hvor alt i kopivarer kan købes for ingen penge. Om aftenen kommer de meget fattige gadesælgere frem, som sælger det vi smider til genbrug eller ting som turisterne har glemt, meget sørgeligt at se hvad der bliver solgt for at tjene bare lidt penge.

Ellers er maden her fantastisk og til ingen penge. Det koster ca 50 kr for mad nok til 2 samt øl og vand, så det kan man meget hurtigt blive afhængig af..

22-04-08

Vi pakkede sammen og fløj til Chiang Mai som ligger helt opppe nord på. . . . . mere herfra følger

CHIANG MAI

23-4-08
Efter en kort flyvetur fra Bangkok paa ca 1 time landede vi I Chiang Mai, en af de nordligste byer I Thailand. Byen er omkranset af hoeje bjerge, og den gamle by omringet af en meget gammel bymur.

Vi tog en taxi til Chiang Mai Thai House, som vi havde laest om paa nettet, og der var heldigvis ledigt. Det er et meget hyggeligt hotel og vi boede i et vaerelse med en lille have bagtil, og med udgang til poolen, saa det kunne ikke vaere bedre.

Foerste dag gik med at finde os tilrette og saa besoegte vi ”Night Bazaar”, som er meget kendt i Chiang Mai. Man kan koebe alt her og det er kaempe stort, Henrik mener at Odder kraemmermarket ligner en kiosk ved siden af. Det var nu meget sjovt at gaa rundt i.

24-04-08
Vi ville udforske byen paa egen haand, men vi er ikke naaet lang vaek fra hotellet foer vi blivet passet om af en tuk tuk, aah nej ikke flere tuk tuk. Det viser sig det er den dansktalende tuk tuk foerer, Tipp, vi har laest om i avisen, og som vi egentlig havde planer om at ringe til. Hun var rigtig flink og koerte os rundt i byen og viste os servaerdighederne (mange templer bla. et hvor der haengte et billede af den gamle dronning Ingrid, som havde vaeret paa besoeg i 1962) og tog os med ud i indutsriomraadet, hvor vi saa silke, papir og soelv fabrikker. Tipp skulle kun have 200 B ( 30 kr ) for 4-5 timers koersel. Efter en hel og meget varm dag tog vi en svoemmetur i poolen, skoent. For der er ogsaa rigtig varmt, ca 38 grader.

25-04-08
Vi var ude at besoege Elephant Conservation Center sammen med vores guide Mr Poo eller Mr Elephantman, som han selv kalder sig. Centret er et sted hvor elefanter bliver traenet sammen med deres Mamut (elefantfoerer), og blivet optraenet til at arbejde i skoven, transportere materialer/mennesker, adlyde ordre osv. Der var et rigtig skoent sted ude i et meget groent omraade og der var ikke saerlig mange turister. Man kunne se elefanterne havde et godt liv, og de saa meget sunde ud. Vi saa elefanterne faa deres morgenbad, og derefter viste de noget af alt det, de havde laert. I centret var der ogsaa et elefant hospital baade et offentligt og et privat, et ” plejehjem” for gamle elefanter og et sted for nyfoedte elefanter. Paa elefanthospitalet var der mange elfanter som havde faaet spraengt deres fod vaek ved landminer, og paa hospitalet ville laegerne lave en protese til dem. Der var ca. 6 elefantbabyer, den yngste 1 mdr. De var bare saa kaere, og nogle af dem kunne vi faa lov til at fodre. Det var en helt fantastisk dag

26-04-08
Henrik var syg fra morgenstunden med daarlig mave og feber, den stakkel, saa vi slappede af ved poolen og fik solbaddet.

27-04-08
Henrik var stadigvaek lidt syg, men blev mere frisk senere paa dagen, saa vi hyrede Tipp (hende med tuk-tuk’en) til at kaere os op paa bjerget Doi Suthep ( 1600 m.o.h), hvor Nordthailands helligste tempel ligger. Der var en fantakstisk udsigt over Chiang Mai.

Om aftenen var vi paa Sunday Walking Street, et marked hvor mange bjergstammer kommer ned til byen for at saelge deres varer. Masser af gader bliver lukket af om soendagen og der kommer mange thaier til markedet. Vi sluttede dagen af med en gang fodmassage (1/2 time til ca 8-10 kr), rigtig dejligt.

28-04-08
Vi skulle ud paa en heldagstur med 4 hjulstraekker. Vi startede med at se en orkide/sommerfuglefarm. Derefter skulle vi videre til et ”naturreservat” for bjergstamme folk fra Nordthailand. Det var spaendede at se, hvordan de levede, lavede forskelligt haendvaerk (smykker, toerklaeder, toej osv). Af stammefolk var bl.a Big Ear, som havde kaempe huller i oereflappen. Longneck, hvor pigerne har en messing ring omkrig halsen, den vejede omkring 3-7 kg, selv helt smaa piger havde dem paa.

Derefter koerte vi op ad bjerget i junglen, hvor vi besoegte en bjerg landsby. Selve turen var et mareridt (for B.) da den foregik ad grusveje med meget ujaevn vej. Et under B ikke blev koeresyg. Vi besoegte et 700 aar gammelt tempel i junglen, som laa meget fredeligt, og der saa vi bla. en bambus som var kaempemaessig, 20 m hoej og lige saa bred som 1 parcelhusgrund, den var plantet i august 2007. Hurtig voksende. . . . .

Efter junglen skulle vi ride paa elefanter, og det var meget underholdende. Vi kunne fodre elefanten undervejs med bananer, som den var ret ivrig efter, og Henrik fik lov til at sidde paa elefantens nakke.

Det sidste vi skulle var bamboo rafting (bambus-toemmerflaade), som foregik stille og roligt ned af en flod. Det var hyggeligt og romantisk, syntes B.

Det var saa sidste dag i Chiang Mai og det har vaeret et rigtig dejligt sted med nogle fantastiske oplevelser, og et kanon sted vi boede.

I morgen gaar turen sydpaa mod Kata Beach, Phuket. . . . . Mere om det senere...

KATA/ PHUKET
29.04.08 – 01.05.08

Vi floej syd paa mod Phuket, hvor vi boede paa Kata Beach i 2 dage. Vi fandt et hyggeligt lille sted (ejet af en dansker fandt vi senere ud af) naer strand og natteliv, det opdagede vi i hvert fald om aftenen, da musikken broelede ud af hoejtalerne bag vores bungalow.

Kata havde en kanon strand med kaempe store boelger og dejlig varmt vand ca 26-27 grader, SKOENT. . . . Der var lidt for meget fest og farver, saa det var bare et par dage vi blev.

PHI PHI
01.05.08 - 05.05.08

Phi Phi oerne rejste sig i havet, da vi kom sejlende, og vi var meget spaente paa oerne. B havde jo vaeret der for 10 aar siden, og der var det fantastisk.

Phi Phi Don (hovedoen)var stadig fantastisk flot med de hoeje klipper som rejser sig fra det klare blaa/groenn vand, og strandene med sand som bagepulver. Men meget havde aendret sig. Masseturismen var ved at oedelaegge oen (ved godt vi selv var turister!!!), masser af restauranter, endagsturister som kommer vaeltende i speedbaade, og affald over det hele. Det var meget beskidt og det var faktisk det vaerste. . . . hvor er det bare synd for saadan en paradis oe.

Men der var nu ogsaa skoent at vaere Vi fik badet, slikket sol, var paa baadtur til Long Beach, baadtur rundt om Phi Phi Leh (der hvor filmen The Beach er optaget), hvor vi kunne snorkle lidt, fik thai-massage (igen), og eller fik vi bare slappet af.

Vi gik en dag op paa viewpoint 180 m.o.h., saa det var en rigtig god og meget varm tur derop, MEN der var den mest fantastiske udsigt fra toppen over baade Phi Phi Don og Phi Phi Leh. Saa der sad vi en time og lod os betage og noed den koelige brise. Viewpoint var ogsaa det sted hvor tsunamiofrene soegte tilflugt i 2004. Det er skraemmende at taenke paa det kaos, som foregik dengang. Phi Phi er stadig maerket af tsunamien, da meget mangler at blive genopbygget paa oens sydside.

De sidste 1½ dag vi var paa oen styrtede det ned, saa vi matte videre. . . .

RAILAY BEACH/ KRABI
05.05.08 – 10.05.08

Efter en meget, meget gyngende tur (kaempe boelger) ankom vi til Railay Beach, hvor vi fra faergen, skulle over i en longtailboat og sejles ind til stranden.

Vi fik en rigtig hyggelig bungalow at bo i selvfoelgelig taet paa strand og vand, og hvor var det bare et fantastisk smukt sted. Den gyldne strand omgivet at hoeje klipper, saa faes det vist ikke meget flottere:) Det bliver i hvert fald svaert at finde.

Det mest underlige her, var at nogle restauranter ikke serverer oel pga. de er muslimsk ejet, men man maatte gerne gaa hen paa den lokale bar og koebe en oel og ta den med paa restauranten.. . . . .

Vi var paa en baad tur en af dagene for bla at snorkle lidt og se nogle af de oer (Poda, Chicken island og Tube Island) som laa ud for Railay Beach.

Vi var paa den beroemte strand Phragnan Beach, hvor der er eventyrlige, dramatiske klipper og aber paa stranden. Meget flot.

Derudover var vi inde i en fantastisk drypstens grotte, hvor flagermusene hang i loftet og sov.

Ellers blev tiden paa Railay brugt til at bade, dase, laese (jo Henrik er i gang med sin 3. bog paa turen, det er stort), og vi har nu besluttet at ta den sidste del af vores ferie paa Koh Samui. Vejret her ved Railay (Andaman Bugten) er noget ustabilt for tiden med mange tordenbyger sidst paa dagen og meget blaest, saa det skulle vaere bedre i Thailands Bugten, hvor Koh Samui ligge.

BOPHUT/ KOH SAMUI

10/5 – 18/5

Efter en meget, meget lang tur ankom vi til Koh Samui sidst på dagen. Det var en frygtelig tur, vi var kommet ud på, og indrømmet vi blev nok lidt snydt af det rejsebureau, vi bestilte billet hos. Men efter  langtailboat, minibus, endnu en minibus, lokal thaibus, færge og taxitur ankom vi til Bophut på Koh Samui, hvor vi skulle bo på Cactus Bungalows. Det var et rigtig hyggeligt sted, hyggelig restaurant og meget sødt og sjovt personale.

Bophut ligger på den nordligste del af Koh Samui med udsigt til Koh Phagnan. Byen er ikke særlig stor, en gammel fiskerby med gamle kinesiske huse, der er lavet om til restauranter og butikker, hyggeligt. Ved stranden ligger bungalows og resorts lige ned til vandet, og om aftenen var der rigtig hyggeligt, da der var masser af lys, og restauranterne dækkede og på standen så man kunne sidde der. Bophut er beskrevet i rejsebøgerne som det mest romantiske sted på Koh Samui og et sted hvor de laver fantastisk mad. Ja, det var rigtig nok.

Dagene i Bophut blev brugt på stranden og i vandet; thai eller fod massage ved stranden; en tur til Chaweng som er den største by på øen; snorkletur til Koh Tao. Og wauw, hvor var det bare et fantastisk sted at snorkle, der var det flotteste koralrev og masser, masser af forskellige fisk. Det er det flotteste sted, vi endnu har snorklet.

Derudover fik vi sendt nogle ”Lucky balloons” i vejret – det var papirsballoner med ild i. Det så ret godt ud, og nogle aftener blev der sendt rigtig mange af sted (20-30 stk.). Når man giver slip på ballonen må man ønske noget. . . .

CHAWENG/KOH SAMUI

18/5 – 22/5

De sidste dage på vores fantastiske rejse skulle tilbringes i luxus. . . . . . Vi bookede os ind hos Bhundhari Resort og kom til at bo et kanon sted. Vi boede i en Pool Villa med egen udendørspool (12 m²) og solterrasse, jacuzzi, udendørs bad, seng der stod så vi kunne kigge ud over havet. JA, det var vildt og vi kommer nok aldrig til at bo sådan et sted igen. . . . . så vi nød de sidste dage i vildt luxus og vi kunne ikke få os selv til at lave meget andet end bare at nyde stedet og de sidste feriedage. Vi var dog ved havet for at bade og snorkle, og også nede i Chaweng by nogle aftener for at handle og shoppe.

THAILAND/ DANMARK/ HORSENS

22/5 - 23/5

Så kom den sidste dag, ja den måtte jo komme. Vi var ikke trætte af at rejse, så kunne godt have brugt nogle flere uger. . . . . . Det har været en fantastisk tur med masser af oplevelser, et skønt land og meget imødekommende indbyggere. Men hvordan skal vi kunne undvære de daglige badeture, den skønne thaimad, den friske frugt, naturen, thaimassage og en masse andet. . . . . ..

Turen hjem gik godt, selvom det var en lang tur. Så vi har lige et par dage til at komme os over rejsen, og gøre os klar til at komme på arbejde igen.  :-(